Charles Rennie Mackintosh, 1893
Arhitect, designer si
pictor, Charles Rennie Mackintosh a ramas o figura emblematica in istoria
arhitecturii moderne datorita contributiei sale de o mare valoare si originalitate
la miscarea Art Nouveau. In cadrul grupului “Cei Patru din Glasgow” Mackintosh,
alaturi de Herbert MacNair si surorile Macdonald, s-a afirmat in cadrul scolii
de arta din Glasgow, aducand orasul pe harta productiei europene de arta si
constituind o remarcabila influenta pentru artistii si arhitectii de pe
Continent.
Charles Rennie
Mackintosh s-a nascut in Glasgow in data de 7 iunie 1868, fiind al patrulea din
cei 11 copii ai lui William McIntosh, comisar de politie, si ai sotiei
acestuia, Margaret Rennie. A studiat la Reid’s Public School si la Allan Glen’s
Institution. In domeniul arhitecturii a debutat in 1884, la varsta de 16 ani,
ca ucenic al lui John Hutchison, acceptand ulterior postul de proiectant pentru
arhitectii Honeyman&Keppie, in 1889, unde l-a avut drept coleg pe Herbert
MacNair.
Pastrand insa un viu
interes pentru arta, dupa 1885 si-a completat studiile prin participarea la
cursurile de seara ale Scolii de Arta din Glasgow, sub indrumarea directorului
Francis Newbery. Dand curs talentului sau a castigat numeroase concursuri si
premii, printre care prestigioasa bursa de studii “Alexander Thomson” in 1890, care
i-a permis sa faca un tur al Italiei.
In jurul anului 1892,
Mackintosh si colegul sau Herbert MacNair au facut cunostinta cu surorile
Macdonald, Margaret si Frances, prin mijlocirea directorului Francis Newbery,
care a remarcat similaritati in lucrarile lor. In ciuda faptului ca era logodit
cu Kessie Keppie, sora angajatorului sau, Charles a rupt logodna cu aceasta si
a ales-o ca sotie pe cea care il va inspira si sustine pe tot parcursul
carierei sale, casatorindu-se cu Margaret pe 22 august 1900, dupa ce Herbert si
Frances se casatorisera cu un an inainte. Cei patru au lucrat in colaborare
incepand cu 1894 si au ajuns figuri proeminente ale stilului Glasgow, fiind
cunoscuti in epoca sub numele de “Cei Patru din Glasgow".
Margaret Macdonald Mackintosh, 1901
Influentele ce se
resimt in creatia arhitecturala a lui Mackintosh vin din mai multe directii.
Traind pentru cea mai mare parte a vietii in Glasgow, un oras cu o economie
bazata pe industrie si comert, Mackintosh a fost influentat de ideile
moderniste, aparute in Europa in acea perioada. Acestea tinteau catre viitor,
dorind sa ofere raspunsuri adecvate societatii industriale si preluand de la
aceasta caracteristici precum eficienta si economia. In cazul arhitecturii,
stilurile istorice si ornamentatia sunt discreditate. Totusi, arhitectura lui
Mackintosh se centreaza pe nevoile oamenilor, vazuti nu ca mase, ci ca
individualitati ce au nevoie nu de o “masina de locuit”, ci de o opera de arta.
Japonismul a avut de
asemenea o contributie in definirea stilului lui Mackintosh. Arhitectul aprecia
stilul japonez datorita economiei de resurse, datorita formelor si materialelor
naturale si pentru folosirea texturilor si a luminii in locul ornamentelor.
Totodata, designul si mobilierul in arhitectura japoneza se concentrau pe
calitatea spatiului, in comparatie cu traditia europeana, in care mobilierul
era un simbol al averii proprietarului.
Datorita educatiei sale
in spiritul Gothic Revival-ului, se remarca influenta acestui stil mai ales in
operele sale de inceput, alaturi de cea provenita din arhitectura baroniala
scotiana si din miscarea Arts and Crafts. Pe parcursul carierei sale, Charles
Rennie Mackintosh si-a dezvoltat un stil propriu: un contrast intre puternice
unghiuri drepte si motive decorative de inspiratie florala.
Primul sau proiect
major a fost Glasgow Herald Building, in 1895. Singura cladire de cult
realizata dupa un proiect al lui Mackintosh a fost Queen’s Cross Church din
Glasgow, construita intre anii 1896-1898. Desi a realizat un proiect pentru
Catedrala Anglicana din Liverpool, acesta nu a fost ales castigator in urma
concursului din 1903.
In Europa,
originalitatea stilului lui Mackintosh a fost imediat apreciata. Lucrarile sale
au fost expuse in 1900 in cadrul expozitiei miscarii vieneze Secession, asupra
careia au avut un impact semnificativ, cu precadere asupra arhitectului Joseph
Hoffmann.
Glasgow
Herald Building
Queen’s
Cross Church
In 1901 participa la
concursul lansat de o revista germana de design cu proiectul pentru “casa unui
iubitor de arta”. Cu toate ca nu este ales castigator, primeste un premiu
pentru calitatea exceptionala a portofoliului. Ulterior, Mackintosh aplica o
parte din ideile acestui proiect la Hill House din Helensburgh, comandata de
editorul Walter Blackie in anul 1904. Casa impresioneaza prin formele exterioare
simple, solide, lipsite de ornamente, in contrast cu incaperile spatioase si
luminoase, care dovedesc o atentie deosebita acordata culorilor si
decoratiunilor.
Casa
pentru un iubitor de arta
Hill
House
Proiectul care a
contribuit semnificativ la constituirea reputatiei sale internationale a fost
Glasgow School of Art. Inceput in 1897 si finalizata in 1909, poiectul a fost
derulat in doua etape (1897-99 si 1907-09) din cauza lipsei de fonduri. Aceasta
intarziere i-a oferit lui Mackintosh oportunitatea de a integra designul
initial, inspirat din traditia baroniala scotiana, cu partea noua,
imbunatatita, apartinand secolului XX atat din punct de vedere stilistic, cat
si tehnologic.
Exteriorul masiv al
cladirii, construita din granit cenusiu si caramida tencuita, integreaza de
asemenea ample luminatoare orientate spre nord, corespunzatoare atelierelor.
Fatada vestica, realizata in a doua etapa, este spectaculoasa prin compozitie
si prin cele 3 bovindouri verticale ce lumineaza biblioteca. Aceasta,
finalizata in 1909, este spatiul interior cel mai remarcabil, care aminteste de
interioarele japoneze.
Scoala de Arta este o
marturie a evolutiei stilistice a lui Mackintosh, facand posibila cristalizarea
unei sintaxe arhitecturale originale, utilizata pentru prima data la scara mare
in proiectul pentru Willow Tea Rooms (1898-1917) comandat de Catherine Cranson.
Glasgow
School of Art - fatada
Glasgow
School of Art
Glasgow
School of Art - biblioteca
Fatada estica Fatada vestica
Willow
Tea Room
Willow
Tea Room - interior
Adept al ideii de “arta
totala”, Charles Rennie Mackintosh se bucura de succes in Europa si din partea
unor comanditari precum Blackie si Cranson, insa este intampinat cu indiferenta
pe plan local, iar cariera sa intra in declin. In 1913 s-a etras din
parteneriatul cu Honeyman si Keppie iar in 1914 s-a mutat impreuna cu sotia sa
Margaret Macdonald la Londra, incerand sa isi relanseze cariera, insa momentul
nu a fost oportun, din cauza izbucnirii razboiului. Ultima sa comanda de
arhitectura a fost redecorarea unei casei lui Bassett – Lowke din Northampton,
intre anii 1916 – 1919, intr-un stil mai auster, strict geometric, diferit de
proiectele precedente.
Bassett-Lowke
House
In ultima parte a
vietii sale, Mackintosh s-a dedicat picturilor in acuarela, realizand numeroase
peisaje si studii de flori, de multe ori in colaborare cu Margaret). Relatia
dintre peisajul natural si interventiile umane a fost principalul punct de
interes in pictura lui. Tot in 1914, cei doi s-au mutat intr-un sat din
Suffolk, Walberswich. Anul urmator, Mackintosh a fost arestat pentru acuzatia
ca a fi un spion german.
In 1923, sotii
Mackintosh s-au mutat in Port-Vendres, un oras de coasta din sudul Frantei, din
ratiuni economice. In 1927, din cauza problemelor medicale, sunt nevoiti sa se
intoarca la Londra. Diagnosticat cu cancer, Mackintosh a decedat in 10
decembrie 1928, la varsta de 60 de ani.
In ciuda numarului
relativ redus de proiecte construite, Charles Rennie Mackintosh s-a impus in
istoria arhitecturii prin calitatea exceptionala si originalitatea incontestabila
a acestora, aducand orasul Glasgow pe scena culturii europene si fiind un punct
de reper pentru arhitectii stilului Art Nouveau. In opinia mea, ceea ce
impresioneaza este si capacitatea sa de sinteza in crearea unui stil
individual, simbolismul folosit in decoratiile interioare si, nu in ultimul
rand, perfectionismul de a creea o opera de arta totala, in care imaginatia
creatoare a arhitectului sa se poata exprima pana in cele mai mici detalii.
La Rue du Soleil, Port Vendres, 1926
Bibliografie
Arhitectura – evolutie,
stiluri, personalitati, Bucuresti, Editura Litera, 2010
Modern architecture A-Z,
Koln, Editura Taschen, 2016
Vasilescu,
Sorin, Istoria arhitecturii moderne,
Bucuresti, 1993
Frampton, Kenneth, Arhitectura
moderna: o istorie critica,
trad. Magda Teodorescu, Bucuresti, Editura Universitara “Ion Mincu”, 2016
Charles Rennie Mackintosh Society, https://www.crmsociety.com/about-mackintosh/charles-rennie-mackintosh/, 19 iunie 2017
No comments:
Post a Comment